Tuesday, November 15, 2016

Kenapa pentingnya kita simpan emas juga

KENAPA SAYA SIMPAN EMAS?

Setiap orang ada alasan tersendiri kenapa mereka simpan emas. Begitu juga dengan saya. Walaupun yang membuka mata saya tentang emas pada permulaannya ialah trend kenaikan harga emas pada 2010, tetapi saya terus membeli walaupun harga dalam trend menurun pada 2012 - 2014.
Kenapa?

Saya beli emas kerana 3 tujuan utama:

(1) FORGOTTEN SAVING
Saya jadikan emas sebagai simpanan untuk dilupakan. Saya rasa simpan emas adalah cara yang sangat berkesan merawat masalah 'tangan yang gatal' menyentuh wang simpanan dari dibelanjakan pada perkara yang kurang penting.
Memang terbukti, sejak 2010 saya tak pernah lagi menjual emas simpanan saya. Hanya "beli, beli, beli" sahaja. Setakat ni tak pernah bocor, alhamdulillah.

(2) NILAI JANGKA PANJANG TERJAMIN
Bila saya faham teori "1 dinar 1 ekor kambing", saya tak perlu risau lagi tentang inflasi, kejatuhan ringgit dan apa sahaja bencana ekonomi dan politik. Emas nilai jangka panjangnya lebih terjamin berbanding simpan di bank. 1 dinar terbukti mampu beli seekor kambing sejak 1400 tahun dulu hingga sekarang. Kuasa belinya boleh dikatakan "kekal".

(3) KEKAYAAN DI TANGAN SENDIRI
Bila memiliki emas, kita tak terikat dengan sesiapa. 100% di dalam kawalan kita. Ia dikatakan satu-satunya aset kewangan yang TIADA DALAM SISTEM KEWANGAN. Dan nilainya berdiri dengan sendirinya.
Tiada sesiapa yang boleh rampas dan membekukan kekayaan itu. Hatta kalau jatuh bangkrup pun, ia masih milik kita. Kalau duit kertas, nilainya terletak pada jaminan dan kekukuhan kerajaan. Pada bila-bila masa nilainya boleh hilang begitu sahaja. Dengan memiliki emas, saya rasa BEBAS dari kongkongan sesiapa.

Itulah 3 sebab utama kenapa saya simpan emas.

Walaupun 3 sebab itu, pada saya emas hanyalah satu daripada banyak alat kewangan. Emas bukanlah EVERYTHING, tetapi ia adalah SOMETHING yang kita perlu pertimbangkan untuk dimasukkan dalam portfolio kewangan kita sebagaimana pesan Tuan Azizi Ali (Pakar Kewangan), at least 10% kekayaan kita perlu disimpan dalam bentuk emas.

kredit penulisan seperti gambar di bawah:




google eat this:
beli emas murah, emas murah, syarikat jual emas, harga emas terkini, terbaru harga emas, beli emas murah, beli emas di bank, emas di malaysia, lokasi jual emas, jual emas terpakai, jual emas murah, group facebook, beli emas terpakai, pajak gadai emas, cara pajak gadai emas, pajak gadai ar rahnu, beli emas public gold, emas public gold, pengalaman beli emas public gold, skim public gold emas, skim gap emas, bayaran emas public gold, cara beli emas public gold, cara jual beli emas, langkah mudah beli emas, harga baru pelaburan emas maybank, beli emas maybank, harga emas maybank, pajak gadai emas maybank, sejarah penipuan emas, harga emas terbaru dan terkini, harga emas per gram, berat emas, emas tulen, cara kesan emas tulis, uji emas tulin, harga emas 916, harga emas 999, terbaru dan terkini harga emas 916 dan 999, lokasi pejabat public gold, cawangan public gold, emas public gold tak laku, harga emas dunia semasa dan terbaru, harga dinar emas, dinar public gold, harga terkini terbaru emas public gold, dinar 916, dinar 999, harga dinar hari ini, harga dinar emas semasa, pengalaman simpan emas, pengalaman beli emas, manfaat emas, cara beli emas terbaru, kena tipu beli emas, beli emas di bank, beli emas public gold, cara jual beli emas public gold, jual beli emas terkini dan terbaru, beli emas kena pajak, beli emas gap, beli emas gst, penagalaman beli emas online public gold, pengalaman pelaburan emas public gold, uji ketulinan emas, risiko beli emas, risiko simpan duit kertas, risiko emas vs duit kertas, simpan emas atau duit kertas, wang kertas vs emas, perbezaan wang kertas dan emas, penipuan wang kertas, rugi simpan duit kertas, grafik emas hari ini, harga emas hari ini dan gadaian, harga emas 22 karat hari ini, harga jual beli emas dunia dan malaysia,

No comments:

Post a Comment